torsdag 3. mars 2011

Ekte romere strikker ikke*

For sånn omtrent et år siden** bitcha jeg i forbifarten om at strikkebloggdamer er suverent dårlige til å poste oppskrifter i bloggene sine, men gikk ikke noe nærmere inn på det.

Nå kan det vel være på tide å faktisk gå nærmere inn på det.

I sin tid kjøpte jeg et dritkult og veldig spesielt garn, fordi det hang et skjerf laget med det garnet i butikken. Garnbutikkdamen viste meg lynraskt teknikken, men innen jeg kom hjem hadde jeg glemt den.

Men man har jo Google. Jeg googlet garnnavnet i ymse kombinasjoner med skjerf og scarf og fanden og hans oldemor, men fant ikke noen oppskrift eller teknikk***, derimot fant jeg noen tusen strikkeblogger som omtalte dette skjerfet. Klarte noen av disse dømrade kjerringene å poste oppskriften eller en lenke til den? Åneida. Ikke en eneste av dem. Bare kommentarer av typen "dette fikk jeg til med hjelp fra snille Trine i Saueullsjappa" (min garnbutikkdame var stressa og der og da ikke særlig snill), "dette var superenkelt å lage" (å jaså) og den bitreste av alle: "denne oppskriften jeg fant forleden har jeg gledet meg til å prøve" (MEN SÅ SI HVOR DU FANT DEN).

Og så kom jeg over en blogg**** hvor bloggerinnen hadde postet følgende gullkorn:
Hvorfor er det ikke romertall på tastaturet?
Janeidualtsådetharsegsånn.
Og dette... dette... dette vesenet hadde altså klart det jeg ikke fiksa, nemlig å strikke et uhyre spesielt og stilig skjerf med en meget uvant strikketeknikk*****. Min tro på menneskeheten fikk seg et skudd for baugen, men det gikk ærlig talt mye hardere utover min tillit til egen intelligens og strikkekompetanse.



*Men de drev med nålebinding.

**Tida flyr.

***Det hører forsåvidt med til historien at jeg fant det til slutt.

****Av hensyn til vedkommende lenker jeg ikke, men det er dritlett å google seg fram til posten.

*****Det hører forsåvidt også med til historien at jeg aldri gjorde ferdig dette berømmelige skjerfet.

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere